سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی | کوتاه، مختصر و مفید

شبکه‌های اجتماعی دیگر یک انتخاب اختیاری برای برنامه‌ی بازاریابی دیجیتال شما نیستند، بلکه وجود آنها در هر برنامه بازاریابی دیجیتال ضروری و الزامی است. در این مقاله سعی می‌کنیم به صورت کوتاه، مختصر و مفید به آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی می‌پردازیم.

وقتی وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوید، یا موفقیت زیادی در تعامل با مشتریان به دست خواهید آورد یا به نتایج کمی دست خواهید یافت. این بستگی به سطح تلاش شما دارد. برای بسیاری، شبکه‌های اجتماعی فقط مکانی برای به اشتراک گذاشتن محتوایی است که هزاران نفر آن را می‌بینند، لایک می‌کنند، یا با هواداران خود به اشتراک می‌گذارند. اما بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با این دست فعالیت‌های بدون برنامه متفاوت است.

بنابراین صرف به اشتراک گذاشتن محتوای خود در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به حساب نمی‌آید. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی، مداومت، گوش دادن و پاسخ دادن است از این رو یک فرایند طولانی‌مدت خواهد بود.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، استفاده از پلتفرم شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان است تا برند خود را بسازید، فروش خود را افزایش دهید و ترافیک وبسایت خود را بیشتر کنید. این کار مستلزم نشر منظم محتوا در شبکه‌ی اجتماعی‌تان، گوش دادن به صحبت دنبال‌کنندگان و وقت گذاشتن برای آنها و آنالیز نتایج است.

پلتفرم‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی (هم‌اکنون) عبارتند از: فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپ‌چت. در این میان ابزارهایی هم برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که به شرکت‌ها کمک می‌کنند راحت‌تر و آسان‌تر همه چیز را در شبکه‌های اجتماعی مختلف مدیریت کنند. مثلاً بافر، یک پلتفرم برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی است که به نحو مؤثری کمک می‌کند در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود موفق عمل کنید.

مروری سریع بر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در ابتدا با اشتراک‌گذاری آغاز شد. کسب‌وکارها محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشتند تا برای وبسایت‌های خود ترافیک کسب کنند و  محصولات خود را در سایت بفروشند. اما اکنون شبکه‌های اجتماعی، دیگر صرفاً مکانی برای به اشتراک‌گذاری محتوای سایت نیستند بلکه خود به بلوغ رسیده‌اند و برای خود استقلال قائلند.

امروزه کسب‌کارها از شبکه‌های اجتماعی به هزاران طرق مختلف استفاده می‌کنند. مثلاً شرکتی که دغدغه دارد مردم درباره‌ی برندش چه می‌گویند، گفتگوهای شبکه‌های اجتماعی و واکنش‌های کاربران را کنترل می‌کند.

شرکتی که می‌خواهد بفهمد حضورش در شبکه‌های اجتماعی چه فوایدی داشته است، به آنالیز میزان حضور، تعامل و فروش از طریق ابزارهای آنالیز می‌پردازد. شرکتی هم که می‌خواهد با مجموعه‌ای از مخاطبان ارتباط برقرار کند، از فرصت تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.

پنج ستون اصلی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

  1. استراتژی
  2. برنامه‌ریزی و نشر
  3. وقت گذاشتن و تعامل
  4. آنالیز و گزارش
  5. تبلیغات
  1. استراتژی

قبل از اینکه وارد شبکه‌های اجتماعی شوید و چیزی را منتشر کنید، بیایید یک قدم برگردیم و از بالا به همه چیز نگاه کنیم. قدم اول، فکر کردن درباره‌ی استراتژی شبکه‌های اجتماعی است. اهدافتان چیست؟ چگونه شبکه‌ی اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند تا به اهداف تجاری خود نائل شوید؟

برخی کسب‌وکارها برای افزایش برند-آگاهی (آگاهی مخاطبان از وجود آن برند) از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، بقیه از آن برای افزایش ترافیک وبسایت و فروش خود استفاده می‌کنند. شبک‌های اجتماعی همچنین می‌توانند به شما کمک کند تا برای برند خود مخاطبان وفادار بسازید و جامعه یا باشگاهی از مشتریان ایجاد کنید.

در ادامه از خودتان بپرسید روی کدام پلتفرم شبکه‌ی اجتماعی می‌خواهید متمرکز شوید؟ پلتفرم‌های اصلی در ایران عبارتند از: اینستاگرام، توییتر،‌ لینکدین،  و گاهی اوقات آپارات. همچنین پلتفرم‌های پیام‌رسانی اجتماعی‌ای نظیر واتساپ و تلگرام وجود دارد. موقع شروع، بهتر است پلتفرمی را انتخاب کنید که گمان می‌کنید مخاطبان هدف شما بیشتر در آنها وجود دارند.

نتیجه اینکه یکی از چیزهایی که برای آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی نیاز دارید یادگیری نحوه‌ی تدوین استراتژی شبکه‌های اجتماعی است. اگر یک استراتژیست خوب باشید یک بازاریاب حرفه‌ای شبکه‌های اجتماعی خواهید بود.

  1. برنامه‌ریزی و نشر

بازریابی شبکه‌های اجتماعی برای شرکت‌های کوچک، معمولاً با حضور دائمی در شبکه‌های اجتماعی آغاز می‌شود. نزدیک به سه میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. با حضور در شبکه‌های اجتماعی، به برند خود فرصتی می‌دهید که توسط مشتریان آیند‌ه‌اش کشف شود.

بنابراین علاوه بر اینکه مهم است به خلق و انتشار محتوا بپردازید، برای انتشار محتوا تقویم درست کنید. باید محتواها را با توجه به هدف و فرمتشان در زمانبندی درست و دقیقی نشر دهید.

امروزه انواع ابزارهای زمان‌بندی محتوا برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی در ایران وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند که محتوای خود را به صورت خودکار در زمان موردنظرتان نشر دهید. این کار باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

نتیجه اینکه برای آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی باید یاد بگیرید که چگونه برای انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنید.

  1. به گوش بودن و تعامل

هنگامی که شرکت شما و شبکه‌های اجتماعی‌تان رشد کنند، گفتگو درباره‌ی برندتان هم زیاد خواهد رفت. مردم درباره‌ی پست‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان نظر می‌دهند و شما را به اصطلاح منشن می‌کنند یا به شما مستقیماً پیام می‌دهند.

مردم ممکن است حتی درباره‌ی برندتان بدون اینکه شما را تگ کنند صحبت کنند. بدین‌ترتیب، خواهید خواست که گفتگوهای شبکه‌های اجتماعی در مورد برندتان را کنترل کنید. اگر نظر مثبتی درج شده است که بسیار عالی است ولی اگر از شما شکایت کرده باشند، شاید لازم باشد پیشنهاد حمایت بدهید و وضعیت را اصلاح کنید، قبل از اینکه اوضاع بدتر شود.

شما می‌توانید به صورت دستی نوتیفیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان را چک کنید، اما ممکن است با افزایش دنبال‌کنندگان نتوانید پست‌هایی همه دنبال‌کنندگانتان را چک کنید. اگر امکان استفاده از سرویس‌های خارجی را دارید (مثلا امکان پرداخت بانکی به خارج برای شما میسر است) از ابزاری مانند بافر استفاده کنید که تمام منشن‌ها و پیام‌های ارسالی را جمع‌آوری می‌کند.

نتیجه اینکه برای آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی باید یاد بگیرید همیشه به گوش باشید، حساب‌هایتان را رصد کنید، به پیام‌ها و کامنت‌ها پاسخ دهید و به طور کلی با مخاطب تعامل داشته باشید.

  1. تجزیه و تحلیل

در طول مسیر، خواهید خواست عملکرد خود را در شبکه‌های اجتماعی ارزیابی کنید. مثلا ببینید که آیا نسبت به ماه پیش، افراد بیشتری را جذب شبکه‌های اجتماعی کرده‌اید؟ چند نفر هشتگ برند شما را در پست‌های خود استفاده کرده‌اند؟

خود شبکه‌های اجتماعی تا حدی چنین اطلاعاتی (البته ابتدایی) را در اختیار ادمین قرار می‌دهند. برای تحلیل عمیق‌تر اطلاعات یا مقایسه‌ی آسان آمار و اطلاعات و داشتن آمارهای پیشرفته می‌توانید ابزارهای آنالیز شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

نتیجه اینکه برای آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی باید یاد بگیرید از ابزارهای آمار و آنالیز شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و دائما گزارش‌های آنها را بررسی کنید تا بتوانید برای آینده برنامه‌ی بازاریابی خود را بهبود ببخشید.

  1. تبلیغات

در شرایطی که بودجه‌ی مناسبی برای تبلیغات و رونق کسب‌وکارتان دارید شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین انتخاب‌هاست. تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهد به تعداد مخاطبان بیشتری از آنچه تاکنون داشته‌اید دسترسی پیدا کنید.

امروزه امکانات تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی بسیار قدرتمندند، به نحوی که می‌توانید دقیقاً مشخص کنند که برای چه کسی تبلیغات شما را نمایش داده شود. شما می‌توانید مخاطبان هدف را بر اساس ویژگی‌های اجتماعی، علایق،‌ رفتارها، و غیره انتخاب کنید.

بر اساس آنچه گفتیم داشتن دانش تبلیغات و یادگیری نحوه‌ی استفاده از امکاناتِ تبلیغاتیِ شبکه‌های اجتماعی یکی از مقدمات آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی است. 

نتیجه

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، استفاده از پلتفرم شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان است تا فروش خود را افزایش دهید یا ترافیک وبسایت خود را بیشتر کنید و یا اینکه برند خود را بسازید. برای آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی لازم است 5 چیز را یاد بگیرید: نوشتن استراتژی، برنامه‌ریزی انتشار محتوا، نحوه تعامل سازنده با مخاطب، شیوه‌های تحلیل یا آنالیز شبکه‌های اجتماعی و اصول تبلیغات در پلتفرم‌های اجتماعی.

در صورتی که کسب‌وکاری بزرگ دارید و قصد دارید به نحو مؤثر در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید به صفحه خدمات شبکه های اجتماعی آران بروید و اطلاعات تماس‌تان را برای ما ارسال کنید تا با شما تماس بگیریم.