سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برندسازی مشترک چیست؟

برندسازی مشترک، نوعی استراتژی بازاریابی است که از چندین برند کالا یا خدمات، به عنوان بخشی از اتحاد استراتژیک استفاده می‌کند. برندسازی مشترک (یا cobranding) که همچنین به عنوان یک مشارکت تجاری شناخته می‌شود، چندین نوع همکاری مختلف در برندسازی را در بر می‌گیرد که معمولاً شامل برندهای حداقل دو شرکت است.

هر برند در چنین اتحاد استراتژیکی، به هویت خاص خود کمک می‌کند تا با کمک لوگوهای منحصر به فرد، شناسه‌های برند و طرح‌های رنگی، یک برند جدید ایجاد کند.

هدف از برندسازی مشترک، ترکیب قدرت بازار، آگاهی از برند، انجمن‌های مثبت و ترکیب دو یا چند برند است تا مصرف‌کنندگان را وادار به استفاده بیشتر از خدمات آن ها کند. همچنین می‌تواند کمک کند که محصول، کمتر مستعد کپی توسط رقبای خود شود.

درک برندسازی مشترک

برندسازی مشترک، استراتژی مفیدی برای بسیاری از شرکت‌هاست که به دنبال افزایش مشتری، سودآوری، سهم بازار، وفاداری مشتری، تصویر برند، ارزش درک‌شده و صرفه‌جویی در هزینه هستند.

بسیاری از شرکت‌های مختلف، مانند خرده‌فروشان، رستوران‌ها، خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی، از برندسازی مشترک برای ایجاد هم‌افزایی بر مبنای نقاط قوت منحصربه‌فرد هر برند استفاده می‌کنند.

به عبارت ساده‌تر، برندسازی مشترک به عنوان استراتژی، به دنبال به دست آوردن سهم بازار، افزایش جریان درآمد و سرمایه‌گذاری در افزایش آگاهی مشتری است.

برندسازی مشترک می‌تواند توسط دو گروه (یا بیشتر) شکل گیرد که آگاهانه تصمیم به همکاری در یک محصول تخصصی گرفته باشند.

همچنین می‌تواند ناشی از ادغام شرکت یا راهی برای انتقال برند تولیدکننده یا ارائه‌دهنده خدمات شناخته‌شده، به شرکت و برند شناخته‌شده‌تر باشد.

برندسازی مشترک می‌تواند چیزی بیش از پیوند نام و برند تصور شود. همچنین ممکن است در فن‌آوری و تخصص سهیم باشد و از مزایای منحصر به فرد هر یک از شرکای برندسازی استفاده کند.

محصول در برندسازی مشترک، از نظر مخاطب محدودتر از محصول یک شرکت بزرگ و تک‌اسم است. تصویری که از آن ارائه می‌شود خاص‌تر است، بنابراین شرکت‌ها باید در نظر بگیرند که آیا برندسازی مشترک می‌تواند مزایایی به همراه آورد یا اینکه باعث می‌شود مشتریان خوگرفته به نام واحد یا هویت محصول آشنا بعد از برند سازی مشترک با آن ها بیگانه شوند.

شرکت‌ها باید برندسازی مشترک را با دقت انتخاب کنند. به همان میزان که شرکت می‌تواند از رابطه با برند دیگری بهره ببرد، خطرات نیز وجود دارد. استراتژی خوب چنین است که قبل از تبلیغ، کالا یا خدمات برند مشترک را به آرامی به بازار عرضه کنید و از این طریق به بازار فرصت دهید تا آن را بررسی کند.

استراتژی های برندسازی مشترک

به گفته کارشناسان برندسازی و بازاریابی، چهار استراتژی متمایز برندسازی مشترک وجود دارد:

استراتژی نفوذ در بازار:

استراتژی محافظه‌کارانه‌ای است که به دنبال حفظ سهم بازار موجود و برندهای موجود در دو شرکت شریک یا ادغام‌شده است.

استراتژی برند جهانی:

به دنبال ارائه خدمات به کلیه مشتریان با برند جهانی مشترکِ موجود است.

استراتژی تقویت برند:

نمونه‌ای از آن استفاده از نام برند جدید است.

استراتژی توسعه برند:

ایجاد نام جدید در برندسازی مشترک تا فقط در بازار جدید مورد استفاده قرار گیرد.

برندسازی مشترک در مقابل بازاریابی مشترک

برندسازی مشترک و بازاریابی مشترک، مفاهیم مشابهی هستند که در هر دوی آنها مشارکت بین برندهایی وجود دارد که به دنبال تقویت تلاش‌های بازاریابی خود هستند، اما نحوه اجرای آنها متفاوت است.

بازاریابی مشترک، تلاش‌های بازاریابی دو شریک را تراز می‌کند، اما منجر به ایجاد محصول یا خدمات جدید نمی‌شود. برندسازی مشترک، مبتنی بر ایجاد محصول یا خدمات جدید از طریق طراحی است.

نمونه‌های برندسازی مشترک

برندسازی مشترک در اطراف شما فراوان است. این مثال‌ها را در نظر بگیرید:

اسنپ و سینما تیکت این امکان را فراهم کردند که شما با خرید بلیط های خاص سینما تیکت از تخفیف ویژه اسنپ برای سفر به آن رویداد استفاده کنید.

فیلیمو و شاتل نیز همکاری این چنینی دارند. به این صورت که دانلود فیلم از فیلیمو با استفاده از اپراتور شاتل رایگان میباشد.

نماوا نیز با همکاری سایر اپراتورهای اینترنت امکاناتی نظیر فیلیمو و شاتل ارائه کرده است.

تاکسی های اینترنتی اسنپ و تپسی و پیک ها مانند اسنپ و الوپیک نیز حضور پر رنگی در این نوع برندینگ داشته اند.

در شرکت های خارجی نیز نمونه های مشابه زیادی وجود دارد:

Taco Bell"s Doritos Locos Tacos: کالای مخصوص مواد غذایی که توسط Yum ساخته شده است! برندهای شرکت PepsiCo و  Frito-Laو شرکت‌های تابعه.

«موسیقی مورد علاقه‌تان، ضربه‌ای محکم و ناگهانی»: همکاری Uber و Pandora Media که به سوارانِ Uber اجازه می‌دهد تا فهرست‌های پخش پاندورا را برای استفاده در طول سفرهایشان ایجاد کنند.

کارت‌های Citi AAdvantage: کارت‌های اعتباری Citi که با خریدهای واجد شرایط، کیلومترها خطوط هواپیمایی آمریکا را به دست می‌آورند.

غذاهای سوپرمارکت: Pillsbury پخته با شکلات هرشی مخلوط می‌شود. غلات کلیگ با کره بادام‌زمینی متعلق به Smucker"s Jif.

Nike +: مشارکت نایک و شرکت اپل که فناوری ردیابی فعالیت را در تجهیزات ورزشی با برنامه‌های آیفون و Apple Watch ادغام کرده است.

برندسازی مشترک نیاز به بررسی ظرفیت بازار و برندینگ اولیه شرکت ها دارد. برندسازی مشترک با حداقل حضور دو شرکت امکان پذیر است. نکته مهم برندسازی مشترک در تعیین استراتژی است.

سود آوری و توسعه برندینگ و از طرفی خطرات ناشی از ادغام برندها در کنار یکدیگر قرار دارند. متخصصین استراتژی برندینگ شما را در این زمینه راهنمایی کرده و تا به نتیجه رسیدن اهدافتان کنارتان خواهند بود.

تاکنون نسبت به برندسازی مشترک چه احساسی داشته اید؟ به نظر شما ادغام برندها به درستی انجام میشود؟